Filmen met smartphone

Dit horen wij dagelijks: “Als bedrijf vragen we onze medewerkers steeds vaker iets met hun telefoon te filmen als ze op een interessante plek zijn. Toch merken we dat de kwaliteit onvoldoende is. Het geluid is slecht of het beeld is saai om naar te kijken. Kunnen jullie ons leren hoe we betere foto’s en video’s kunnen gaan maken?”

Jazeker! Dat is precies de expertise van Zakelijk in Beeld en daarmee zijn we landelijk uniek. Wij zijn de enige Nederlandse televisie-journalisten die twintig jaar ervaring hebben in het maken van beeldverhalen… én dat al tien jaar combineren met het geven van presentatie- en social mediatrainingen. Wil jij dus jouw verhaal professioneler gaan vertellen, dan ben je bij ons aan het goede adres!

Training filmen met smartphone

In de training Filmen met Smartphone leren wij bedrijven hoe ze hun video’s een professionele boost kunnen geven door te filmen met hun smartphone. Dit is een echte videotraining. Het accent ligt op het maken van beter beeld, zodat je video spannender wordt om naar te kijken.

Waarom zou je juist deze videotraining volgen?

  • Als je verslag wilt doen van events
  • Klanten wil gaan interviewen voor testimonials
  • Mooie beeldverhalen wil leren vertellen

In de training Filmen met Smartphone leer je hoe je met een aantal basistips je video simpel, authentiek en toch betrouwbaar kan maken. We doen dat met de journalistieke methode. Je video ziet er snel beter uit en je haalt online veel beter resultaat.

Wat leer je in de basistraining?

  • Beeldcompositie: hoe maak je een goed shot?
  • Hoe kun je audio verbeteren?
  • Welke shots heb je nodig voor het beeldverhaal?
  • Hoe breng je een persoon in beeld?
  • Uitleg en toepassen van camera- en edit-app

Na de basistraining gaan mensen enthousiast en vol inspiratie naar huis. In de evaluatie horen we vaak dat er behoefte is aan een vervolgtraining. Die hebben we nu gemaakt.

Wat leer je In de gevorderden-training filmen met smartphone

ligt het accent meer op storytelling en montage. In deze dag leer je:

  • Dynamischer monteren met slimme montage-app
  • Storytelling en verhaalstructuren toepassen
  • Ondertiteling toevoegen
  • You-Tube-kanaal inrichten

En als er toch extra hulp nodig is, bieden we dat nu ook. Hier lees je hoe je scenario en montage aan ons kunt uitbesteden.

Videoresultaten cursisten:

Het enthousiasme na afloop van de training is vaak groot, maar hoofd communicatie Inge Schopenhauer van Werkzaak Rivierenland spant met dit filmpje absoluut de kroon.

Een paar dagen later al kregen we dit resultaat binnen. Knap werk voor een eerste video en bruikbaar voor de online communicatie van Werkzaak Rivierenland.

Meer lezen?

Hier een link naar het blog op Frankwatching van Harmke over videotrends en realiteit als nieuwe kwaliteit.

Vertical video is dé nieuwe manier van video kijken en maken, omdat het mobielvriendelijk is. Dat is vooral te zien aan het nieuwe fenomeen Stories: authentiek, real-time en dichtbij. Deze mobile-to-mobile-trend neemt op dit moment in sneltreinvaart de social media over. Als jij wilt weten hoe je Stories ook zakelijk en strategisch kan inzetten, mag je deze snelle (dagdeel) training niet missen.

Harmke interviewt Stories-specialist Sumaiya Omar
Waarom zijn Stories zo populair?

Ze zijn snel, makkelijk en authentiek. En dus hét antwoord op alle perfecte foto’s met filter. Je scant er doorheen met je duim. Toetsenbord heb je nauwelijks nodig. Op Instagram, Facebook en Whatsapp groeit de populariteit van Stories snel. Bij LinkedIn is niet de vraag óf maar wanneer ze Stories gaan inzetten. Dit is voor organisaties dus hét moment om in te stappen.

Story-voorbeelden uit trainingen

Wat leer je in de training Stories en vertical video?
– welke Stories voor jouw bedrijf geschikt zijn
– hoe je Stories maakt
– hoe je verticaal kan gaan vloggen
– met welke creatieve apps je beeld kan bewerken
Deze dagdeel training kan ook als onderdeel van de dagtraining worden gegeven.

Wat zijn Stories?
Stories zijn korte verticale foto’s of video’s die 24 uur blijven staan. Je maakt ze on-the road en plaatst daar visuals overheen: van locatie, tot polls en van gifjes tot filters met augmented reality. Omdat ze zo makkelijk op de mobiel te maken zijn, kunnen bedrijven ze simpel inzetten als micro-vlogs.

Harmke’s experiment vanaf MoJoFest 2018

Waar gaan Stories over?
Bij Stories gaat het heel erg om het moment, erbij zijn en mee maken. Bijvoorbeeld over:
– wat er achter de schermen gebeurt (voor, tijdens, na je event)
– nu, op dit moment (het weer)
– actuele tips uit jouw vakgebied

Stories als real-life

Je neemt je kijker mee door je dag en maakt content over momenten die je ’s avonds thuis vertelt, maar over een maand weer vergeten bent. Korte momenten dus die je in real-life ook zou vertellen aan vrienden, maar over een maand weer vergeten bent.

Als het te hard waait…

Waarom is authenticiteit zo belangrijk bij Stories?
Omdat we wel een beetje klaar zijn met de perfect gestylede tijdlijnen waar mensen zichzelf beter voor doen dan ze zijn. Niemand is perfect en gelukkig maar. Ook bij ons gaat het niet altijd goed: in een winderige omgeving bleek Harmke achteraf niet te verstaan. Tijd om de opname opnieuw te doen was er niet. Een week later volgde poging twee, met windkap-tip. Alleen, toen waaide het niet…

Meer lezen …

De groei van vertcial Stories is verklaarbaar. Ze zijn bedacht op het meest innovatieve jongerenplatform van dit moment: Snapchat. Die lieten zich niet kopen door Facebook’s Marck Zuckerberg. Dus kopieerde Zuckerberg het Story-format naar zijn eigen Instagram, Facebook en Whatsapp. Met één groot verschil: hij maakt Stories toegankelijker voor het grote publiek en dus gaat het nu hard. De vraag is: welke rol speelt de toenemende behoefte aan authentieke content daarin?

Stories voldoen aan behoefte authenticiteit

Bij Stories zit je meer in het moment van de dag en is er geen tijd voor gladde praatjes. Ben je niet echt of ‘menselijk genoeg’, dan swipen je volgers snel door. Dat geldt ook als je Stories maakt, want ze zijn:

  • Snel: je hebt je smartphone toch al verticaal vast, zet de Story-camera aan, plaatst er passende filters, visuals en emoji’s overheen en het ziet er al snel leuk informatief en ‘in-het-moment’ uit.  
  • Kort: berichten blijven maar 24 uur staan en zijn dus vooral geschikt voor achter-de-schermen-content die over een week niet meer interessant is, maar nu juist wel. Denk aan de opbouw van je evenement, een tip die je wilt delen van een nieuwe ontwikkeling in je vakgebied die je net binnen krijgt, of als je iets  bijzonders mee maakt. Korte momenten die je in real-life ook zou vertellen aan vrienden, maar over een maand weer vergeten bent.
  • Simpel: je hebt geen ingewikkelde montage nodig, het is chronologische lineaire storytelling: ieder moment van de dag kun je er iets achter aan toevoegen. De opnames hou je simpel. Zonder externe microfoon bijvoorbeeld, waardoor het geluid vaak wat minder is. Kan gebeuren. Visuals erbij en het verhaal vertelt zichzelf.

Meer lezen over het belang van authentieke verhalen in tijden van fake news? Klik hier.

Als medewerker van een kleine marketing- of communicatie-afdeling moet je vaak alles zelf doen. Je hebt dringend beeld nodig voor social, intranet, nieuwsbrief of andere bedrijfsuiting. Al je collega’s in het veld hebben een telefoon van de zaak voor bereikbaarheid. Een gemiste kans! Hoe fijn zou het zijn als ze de smartphone gaan inzetten om jou van bruikbaar beeld te voorzien?

Wat leer je in training Beter beeld maken?
  • hoe maak je een goede foto
  • hoe zet je de camera-app beter in
  • welke slimme apps kun je gebruiken?
  • hoe maak je een simpele video?
Voor wie is deze training geschikt?

Deze training wordt veel geboekt door bedrijven waarvan de medewerkers op locatie mooie dingen mee maken, omdat ze voor hun werk:
– vaak in het buitenland zijn
– aan bijzondere bouwprojecten werken
– machines moeten repareren
– leuke uitjes organiseren voor bewoners

We hebben dus teams getraind in de financiële sector, bouw, onderwijs, techniek en zorg. De branche maakt niet uit. Het gaat erom dat ze niet in de communicatie van het bedrijf actief zijn, maar wel precies doen wat de organisatie wil communiceren.

Budget over houden?

Als marketeer of pr-medewerker heb je tegenwoordig veel meer beeld nodig dan vroeger. Iedere keer een fotograaf of cameraploeg inhuren is financieel vaak niet haalbaar. Dus is het zonde als collega’s niet even snel de camera gebruiken die ze toch al bij zich hebben. De ervaring leert dat ze dit hartstikke leuk vinden, ook omdat het voor privé bruikbaar is. Veel gehoorde reactie: “Leuk, een keer wat anders!” Bijkomend voordeel: jij houdt marketingbudget over om die fotograaf of cameraploeg in te zetten voor de grotere producties.

Op veler verzoek: de gevorderden-training Filmen met Smartphone! Heb jij de basistraining al gevolgd? Dan kun je nu de verdiepende training boeken. En als je de training langer dan een jaar geleden hebt gevolgd, krijg je ook een stevige nieuws apps-update!

Cursisten willen na afloop altijd graag meer:

  • oefenen onder begeleiding
  • leren over storytelling
  • leren over dynamischer filmen en monteren
  • leren over ondertiteling en het YouTube-kanaal

Wat leer je in gevorderen-training Filmen met smartphone?

  • Hoe je creatievere shots maakt
  • Nieuwe apps om flitsender te monteren
  • Storytelling en verhaalstructuren toepassen
  • Ondertiteling toevoegen
  • You-Tube-kanaal inrichten

Training langer dan 1 jaar geleden gevolgd?

Dan is de training inmiddels flink veranderd. De training wordt continu geactualiseerd en ziet er heel anders uit dan in het begin. Daarom kan het zomaar zo zijn dat het voor jou zinvoller is de actuelere basistraining opnieuw te doen. Bel of mail even met ons zodat wij je op maat kunnen adviseren.

Interesse? Neem contact met ons op

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol