Vloggen in crisiscommunicatie

Steeds vaker worden vlogs ingezet tijdens crisiscommunicatie. Hoe doe je dat snel, feitelijk en professioneel? Wij hebben veel ervaring in zowel crisiscommunicatie als het opnemen van vlogs. Als je deze twee disciplines combineert, heb je een ijzersterke snelle tool in handen als er in jouw organisatie een crisis uitbreekt.


Hoe kun je vloggen in crisiscommunicatie?

Dat zelf video maken veel voordelen heeft, is de afgelopen tijd wel gebleken. Tijdens een crisis moet je rust bewaren en feitelijk communiceren. Snel reageren is noodzakelijk, ook al heb je weinig te vertellen. Wachten tot de traditionele cameraploeg komt om een verhaal of crisis naar buiten te brengen, is dus niet meer van deze tijd.

Vloggen tijdens een crisis zie je dan ook steeds vaker. Oud-burgemeester van Utrecht van Zanen was de eerste. In 2019 sprak hij zijn stad toe in een video, opgenomen met de smartphone. Hij oogstte lof. 

Die avond werd zijn toespraak in alle journaals over genomen. In Pauw en Jinek werd enigszins verbaasd gereageerd dat dit ‘gewoon was gefilmd met de smartphone’. In Hilversum schrikken ze er misschien nog van, maar politici weten dat de ‘niet perfecte video’ werkt.

Vloggen in crisiscommunicatie: wat zijn de valkuilen?

Toch zijn er valkuilen. De burgemeester van Den Haag kondigde vlak daarna in een vlog haar aftreden aan en kreeg kritiek. Zodra je extern gaat vloggen, loop je risico’s.

  • De verkeerde volgorde hanteren. Het is Krikke kwalijk genomen dat ze de indruk wekte de gemeenteraad te ontlopen. De manier waarop ze zich presenteert, zacht pratend en met haar kin omhoog, komt niet prettig over bij de kijker.
  • Verder is de beeldcompositie niet sterk. De achtergrond  is nietszeggend. Achter een bureau of voor een herkenbare plek in het gemeentehuis komt sterker over.

Als politicus leg je eerst verantwoording af aan de gemeenteraad en direct daarna sta je de pers te woord. Pas daarna maak je de video met je eigen verhaal in een kwalitatief goede opname. Eerder opnemen is geen probleem, eerder publiceren wel.

Dat de smartphone een andere beeldvoering vraagt is een logische ontwikkeling volgens trainer mobiele journalistiek en oud BBC-verslaggever Mark Egan. De manier van presenteren is sterk veranderd, van formeel naar authentiek. De smartphone speelt daarin een grote rol.

Hoe leer je vloggen in crisiscommunicatie?

Door een crisis-communicatieplan te maken en dit in de praktijk te oefenen. Inderdaad, inclusief het oefenen en opnemen van zo’n vlog in een crisissituatie. We leren je hoe je zo’n vlog professioneel opneemt. Dat betekent dat je weet hoe je het geluid verbetert en hoe je de bestuurder professioneel in beeld brengt.

Marije filmt met smartphone

Het gaat hierbij niet om het maken van ingewikkelde shots, maar juist hoe je de bestuurder professioneel in beeld brengt met de camera die je bij je hebt: je smartphone. Ook oefenen we hoe de woordvoerder de rust bewaart en de boodschao empatisch overbrengt. De mediamanager zorgt ervoor dat alle media bedient worden.

Onze trainer Marije Alma geeft al jaren trainingen in crisiscommunicatie én zakelijk vloggen. Ze is de eerste trainer in Nederland die beide disciplines beheerst én combineert. Als u extra aandacht wil voor filmen met de smartphone of in groepen wil werken, gaat oud-NOS-collega en smartphonevideo-specialist Harmke Oudenampsen ook vaak mee. Dan haalt u alle belangrijke kennis in één keer in huis. We gaan dan:

  • Crisis-communicatieplan opstellen
  • Leren hoe je reageert als je onder vuur ligt
  • Opnemen vlog in juiste beeldcompositie
  • Omgaan met en reacties plaatsen op social media
  • Snel en betrouwbaar communiceren

Voor het grote marketingblog Frankwatching schreven wij, voor de coronacrisis uitbrak, al een blog over Vloggen tijdens crisis: do’s & don’ts.


Interesse in een training? Neem contact met ons op