Steeds vaker worden vlogs ingezet tijdens crisiscommunicatie. Hoe doe je dat snel, feitelijk en professioneel? Wij hebben veel ervaring in zowel crisiscommunicatie als het opnemen van vlogs. Als je deze twee disciplines combineert, heb je een ijzersterke snelle tool in handen als er in jouw organisatie een crisis uitbreekt.
Tijdens een crisis moet je rust bewaren en feitelijk communiceren. Snel reageren is noodzakelijk, ook al heb je weinig te vertellen. Wachten tot de traditionele cameraploeg komt om een verhaal of crisis naar buiten te brengen, is dus niet meer van deze tijd. Hieronder de tips, maar eerst de voorbeelden.
Zo zien we president-directeur Benschop van Schiphol zijn vertrek aankondigen. Hij kijkt regelmatig op zijn briefje. Jammer, want dan heb je geen contact met je kijker. Wij leren bestuurders, woordvoerders en communicatiemensen hoe dit simpeler en betrokkener kan.
Eén van de eerste vlogs tijdens een crisis was deze uit 2019. Oud-burgemeester van Utrecht van Zanen sprak zijn stad toe tijdens het schietincident opgenomen met de smartphone. Hij oogstte lof, want iedereen moest thuis blijven in verband met de gevaarlijke situatie. Dit was een goede manier om de bevolking snel te bereiken.
Die avond werd zijn toespraak in alle journaals over genomen. In Pauw en Jinek werd enigszins verbaasd gereageerd dat dit ‘gewoon was gefilmd met de smartphone’. In Hilversum schrikken ze er misschien nog van, maar politici weten dat de ‘niet perfecte video’ werkt.
In de coronaperiode gebruikte burgemeester Aboutaleb de smartphone om een vlog op te nemen waarin hij rellende jongeren streng toespreekt. Inhoudelijk relevant, wel jammer dat de persoon achter de camera niet scherp heeft gesteld op zijn gezicht. Eén van de basisbeginselen die we je leren in onze training.
Er zijn dus valkuilen. De burgemeester van Den Haag kondigde vlak daarna in een vlog haar aftreden aan en kreeg kritiek.
Met het gezicht omhoog, een nietszeggende achtergrond en publicatie voor je de gemeenteraad informeert, maak je geen goede beurt.
En uiteraard zorg je voor een voldoende basiskwaliteit. Dus je beeldcompositie, audio en licht moeten goed zijn. Ook laten we zien hoe je goed scherp stelt. Dat is niet moeilijk, je moet het net even weten. Wij leggen dit allemaal uit in onze training Zakelijk Vloggen. Sterker nog, dit is precies wat we oefenen!
Dat de smartphone een andere beeldvoering vraagt is een logische ontwikkeling volgens trainer mobiele journalistiek en oud BBC-verslaggever Mark Egan. De manier van presenteren is sterk veranderd, van formeel naar authentiek. De smartphone speelt daarin een grote rol.
Door een crisis-communicatieplan te maken en dit in de praktijk te oefenen. Inderdaad, inclusief het oefenen en opnemen van zo’n vlog in een crisissituatie. We leren je hoe je zo’n vlog professioneel opneemt. Dat betekent dat je weet hoe je het geluid verbetert en hoe je de bestuurder professioneel in beeld brengt.
Onze trainer Marije Alma geeft al jaren trainingen in crisiscommunicatie én zakelijk vloggen. Ze is de eerste trainer in Nederland die beide disciplines beheerst én combineert. Als u extra aandacht wil voor filmen met de smartphone of in groepen wil werken, gaat oud-NOS-collega en smartphonevideo-specialist Harmke Oudenampsen ook vaak mee.
We gaan dan:
Voor het grote marketingblog Frankwatching schreven wij, voor de coronacrisis uitbrak, al een blog over Vloggen tijdens crisis: do’s & don’ts.