Crisiscommunicatie: tips & vloggen


Tijdens een crisis moet je rust bewaren en communiceren. De coronacrisis heeft de voordelen van zelf video publiceren ook duidelijk gemaakt. Snel reageren is noodzakelijk, ook al heb je weinig te vertellen. Wachten tot de traditionele cameraploeg komt om een verhaal of crisis naar buiten te brengen, is dus niet meer van deze tijd.

Een logische ontwikkeling volgens trainer mobiele journalistiek en oud BBC-verslaggever Mark Egan. De manier van presenteren is sterk veranderd, van formeel naar authentiek. De smartphone speelt daarin een grote rol.

Vloggen tijdens een crisis zie je dan ook steeds vaker. Oud-burgemeester van Utrecht van Zanen was de eerste. In 2019 sprak hij zijn stad toe in een video, opgenomen met de smartphone. Hij oogstte lof. 

Die avond werd zijn toespraak in alle journaals over genomen. In Pauw en Jinek werd enigszins verbaasd gereageerd dat dit ‘gewoon was gefilmd met de smartphone’. In Hilversum schrikken ze er misschien nog van, maar politici weten dat de ‘niet perfecte video’ werkt.

Toch zijn er valkuilen. De burgemeester van Den Haag kondigde in een vlog haar aftreden aan en kreeg kritiek. Zodra je extern gaat vloggen, loop je risico’s.

Wat zijn de valkuilen?

  • De verkeerde volgorde hanteren. Het is Krikke kwalijk genomen dat ze de indruk wekte de gemeenteraad te ontlopen. De manier waarop ze zich presenteert, zacht pratend en met haar kin omhoog, komt niet prettig over bij de kijker.
  • Verder is de beeldcompositie niet sterk. De achtergrond  is nietszeggend. Achter een bureau of voor een herkenbare plek in het gemeentehuis komt sterker over.

Als politicus leg je eerst verantwoording af aan de gemeenteraad en direct daarna sta je de pers te woord. Pas daarna maak je de video met je eigen verhaal in een kwalitatief goede opname. Eerder opnemen is geen probleem, eerder publiceren wel.

Training crisiscommunicatie

Maar hoe pak je dat aan? Door een crisis-communicatieplan te maken en te oefenen. De woordvoerder(s) stralen rust uit en zijn goed in het empatisch overbrengen van een boodschap. De mediamanager zorgt ervoor dat alle media bedient worden.

Wat leer je tijdens een Crisis Communicatietraining?

  • Crisis-communicatieplan opstellen
  • Hoe reageer je wanneer je onder vuur ligt
  • Omgaan met en reacties plaatsen op social media
  • Snel en betrouwbaar communiceren

Interesse in een training? Neem contact met ons op

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol