Presentatie en Mediatraining

Waarom mediatraining?
Een media-optreden doe je niet zomaar even tussendoor. Goede voorbereiding is essentieel. Bij Zakelijk in Beeld vinden we dat iedereen die in de media een verhaal vertelt een keer geoefend moet hebben. En zo zijn onze mediatrainingen opgezet: heel veel doen.

Dilemma’s als je wordt geïnterviewd

Wat vertel je de journalist en wat niet. En hoe vertel je dat dan. Moet je op iedere vraag in gaan? Wanneer organiseer je een persbijeenkomst? Ga je zitten, staan, welke kleding trek je aan? Hoe ga je om met de bijdehante vloggers?

Optreden in de media kan hectisch en chaotisch zijn. Wij helpen jou boeiend, helder en overtuigend over te komen. Dat lukt alleen als je met vertrouwen een journalist te woord staat.

Wat leer je in een mediatraining?

  • Hoe blijf je bij je kernboodschap
  • Hoe kom je over (in beeld)
  • Hoe ga je om met lastige vragen
  • Contact maken met je publiek
  • De juiste toon vinden
  • Hoe ga je om met nieuwe media & vloggers
  • Interviewen, analyseren en terugkijken

Wij hebben diverse trainingslocaties in het hele land tot onze beschikking en een eigen studio in een landelijke omgeving waar in alle rust en privacy geoefend kan worden. We geven daar individuele coaching of een training voor kleine groepen.

Zakelijk in Beeld heeft deze voorzitters van het ISO getraind om de media goed te woord te kunnen staan.

Testimonial mediatraining

Martine van Tilburg (Directeur ROC-Aventus) is door Nieuwsuur een aantal keer geïnterviewd: “Het is toch spannend, zo’n televisie-interview. Ik ben echt niet op mijn mondje gevallen, maar ik had nog nooit in zo’n studio gezeten, met al die camera’s op je gericht. Tijdens het oefenen merkte ik dat ik in mijn enthousiasme en door de spanning mijn zinnen niet altijd afmaakte. In de mediatraining van Marije heb ik geleerd kort en to the point te antwoorden. Daardoor heb ik uiteindelijk met plezier in de studio van Nieuwsuur gezeten. Het helpt dat je je bewust bent van wat je uitstraalt en leert hoe je om moet gaan met (kritische) vragen. Ik raad het iedereen aan, trainen helpt gewoon. Enneh… ik ben nog steeds mezelf!”

Waarom presentatietraining? Omdat een goed verhaal wordt onthouden. En omdat je publiek graag naar een verhaal luistert. Maar hoe doe je dat? Hoe vertel je een verhaal in beeld, op een podium, op een congres? Spreken in het openbaar en je verhaal overtuigend en zelfverzekerd overbrengen. Weet wat je zegt en vooral ook hoe. In onze presentatietrainingen werken we aan de vorm èn de inhoud.

Tijdens een presentatietraining worden er ook opnames gemaakt. Door terug te kijken krijg je heel goed inzicht in wat je kunt verbeteren. Indien nodig helpen we je met de opzet, structuur en inhoud van je presentatie.

Tijdens onze presentatietrainingen leer je:

  • jóuw verhaal te vertellen
  • de aandacht vast te houden
  • contact te maken met toehoorders
  • alles over houding en stemgebruik
  • kort en bondig tot de kern van je verhaal te komen
  • met plezier presenteren
  • gewoon, als jezelf!

Kies een training die bij jou past: Individuele coaching, een training in een kleine groep of een presentatieworkshop. Een training wordt altijd op maat gemaakt. Vraag hier meer informatie aan.

Tijdens een crisis moet je rust bewaren en communiceren. Zo snel mogelijk reageren op social media, al heb je nog niet zoveel te vertellen, is absoluut noodzakelijk. Maar hoe pak je dat aan? Door een crisis-communicatieplan te maken en te oefenen. De woordvoerder(s) stralen rust uit en zijn goed in het empatisch overbrengen van een boodschap. De mediamanager zorgt ervoor dat alle media bedient worden.

Wat leer je tijdens een Crisis Communicatietraining?

  • Crisis-communicatieplan opstellen
  • Hoe reageer je wanneer je onder vuur ligt
  • Omgaan met en reacties plaatsen op social media
  • Snel en betrouwbaar communiceren

Bob van ’t Klooster

Bij Zakelijk in Beeld hebben we een strategisch communicatieadviseur, Bob van ’t Klooster, die samen met je bedrijf een crisiscommunicatieplan opstelt. Een van onze mediatrainers traint de RvB, woordvoerders en de communicatieafdeling, zodat iedereen ook ten tijde van crises alert kan reageren.

In het filmpje hiernaast zie je hoe je Zakelijk Vloggen tijdens een crisis kan inzetten.

Marije Alma

Crisiscommunicatieadviseur Marije Alma is al 10 jaar mediatrainer en heeft veel ervaring in diverse sectoren. Van CEO’s, Raden van Bestuur, rappers en acteurs tot bestuurders en communicatiemedewerkers van zorginstellingen, Marije traint ze allemaal.

Charles Groenhuijsen

Charles Groenhuijsen is een zeer ervaren journalist die als geen ander weet welke vragen een journalist gaat stellen tijdens een interview. Alleen of samen met Marije vormt hij een ideaal duo om een team klaar te stomen voor eender welk media-optreden.

Interesse? Neem contact met ons op

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol