Vluchtelingen trainen in Bangladesh

Alle media-aandacht, video’s en foto’s op 1 pagina

Verhalen vertellen die anders niet verteld kunnen worden, maar dankzij de smartphone nu een podium krijgen. Hoe belangrijk dit is blijkt wel uit de reis die ik in augustus naar het grootste vluchtelingenkamp van de wereld maakte. Hier zijn mensen afhankelijk van het geruchtencircuit voor hun informatie. Dankzij de smartphone kunnen zij nu hun eigen verhalen gaan filmen, monteren en publiceren.

Giving a voice to the voiceless

Deze groep van 20 vrouwen uit het kamp en het lokale dorp hebben gesolliciteerd voor deze training en zijn dus enorm gemotiveerd om hun meisjesdroom waar te maken: als journalist de misstanden in hun omgeving openbaar te maken. Het gaat over heftige onderwerpen als mensenhandel, kindhuwelijken en geweld tegen vrouwen. Kortom: giving a voice to the voiceless zoals we dat in de mobiele journalistiek noemen.

Anoniem filmen biedt bescherming

Ze hebben geleerd over beeldcompositie, soorten shots, verhaalstructuren, voice over en interviewtechnieken. En hoe overtuig je iemand een gevoelig verhaal te vertellen? Het beste argument: jouw ervaring kan anderen redden. Ook hebben we uitgebreid aandacht besteedt aan het maken van anonieme shots om mensen te beschermen. Eenmaal terug in Nederland bleek er veel belangstelling van de media. En dat is goed voor de toekomst van het project, want het is zo goed bevallen dat de organisatie dit wil uitrollen over heel zuid-oost Azië. Daarvoor is geld nodig. En dus gaat Zakelijk in Beeld helpen de nodige fondsen en donoren te vinden.

Media-aandacht in krant, op radio en televisie

Incredible hard working team: Jannat Munia, Hasan James and Zain Al Mahmood

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol