Waarom zelf …

We zitten midden in een videorevolutie. We delen massaal onze social media video’s, gaan zelf een vlog maken of monteren, monteren op de smartphone met apps. En dat allemaal dankzij de camera die je altijd bij je hebt: je smartphone. Zelf maken en meemaken is dé grote videotrend:

Trend authentieke video

Authentiek is een belangrijke trend in de videomarketing. Filmen met je mobiel voelt dichtbij en dat maakt je video echt en betrouwbaar. Voor het eerst in de geschiedenis hebben we maar één apparaat nodig: behalve filmen, zijn er editing apps voor de smartphone en kun je direct of zelfs live publiceren op social media. Dat maakt van je smartphone een superfunctionele mediatool.

Trend verticale Stories

Zelf Stories maken met je bedrijf wordt steeds populairder. Stories zijn gemaakt voor en door je smartphone. Deze mobiele content is verticaal, interactief en verdwijnt na 24 uur. Stories zijn niet perfect, maar juist rauw en in het moment. Superleuk om achter de schermen kennis te delen of te laten zien wat je doet. Het fenomeen breidt zich uit over alle social media. In deze tijd van ‘Instaperfect’ neemt juist de behoefte aan authentieke content zoals Stories snel toe.

Zelf je verhaal vertellen

Dankzij de smartphone kunnen groepen die geen toegang hebben tot de traditionele media, toch hun verhaal vertellen. Harmke heeft vluchtelingenvrouwen in Bangladesh geleerd hoe ze zelf kunnen filmen met hun smartphone. ‘Giving a voice to the voiceless’ is internationaal een belangrijke ontwikkeling in crisisgebieden als de nieuwscamera’s weg zijn.

Zelf je publiek bereiken

Ook in Nederland zijn er groepen die de spotlights moeilijk kunnen vinden. Zo heeft Harmke de Boeren van Nederland geleerd hoe ze met vloggen een nieuw publiek kunnen vinden. Wij zijn erg trots op de resultaten van oud-cursist Heleen Lansink. Zij is nu een bekende influencer die zelfs een Vrouw in de Media-Award heeft gewonnen.

Trend: zelf een vlog maken

Steeds meer organisaties vragen ons hoe ze kunnen starten met zakelijk vloggen voor beginners. Steeds meer bedrijven willen hun eigen medewerkers leren vloggen en zo krijgt je organisatie een gezicht en bouw je een band op met je klant. Kennis delen is belangrijk en je eigen mensen als micro-influencer de nieuwe trend.

Zelf vloggen tijdens crisis

Ook bedrijven en overheden vloggen steeds vaker zelf met de smartphone tijdens een crisis. De burgemeester van Utrecht maakte een vlog, toen zijn stad op slot zat tijdens de aanslag op de tram. Steeds meer organisaties willen dus voor hun crisiscommunicatie weten: hoe maak ik een vlog. Marije deelt tips over vloggen tijdens crises in haar blog op Frankwatching.

Videorevolutie dankzij smartphone

Het lijkt nu dus allemaal heel gewoon, maar de smartphone-camera is nog maar sinds 2014 goed genoeg om uitzendkwaliteit mee te filmen. Sindsdien hebben we dus een complete filmindustrie in onze broekzak en is het hard gegaan. Iedereen is nu dus publicist, maar niet elke publicist is een goede verhalenverteller. En dat heeft gevolgen:

Realiteit is nieuwe kwaliteit

Authenticiteit en geloofwaardigheid worden steeds belangrijker. De jonge generatie is opgegroeid met de schokkerige beelden uit de begintijd van YouTube. Voor hen geldt inmiddels: hoe gelikter de foto of montage, hoe minder betrouwbaar. Lees ook het blog over opvallen met video van Harmke op Frankwatching.

De rol van fake news

Ook fake news heeft ons vertrouwen in politici en de media aangetast. Ondanks het wantrouwen, neemt het belang van de journalistieke werkwijze weer toe. Het is de enige manier om betrouwbare informatie te verspreiden.

Mobiele journalistiek biedt kansen

En dat is goed nieuws, want in het ‘gevecht om de waarheid’ groeit de behoefte aan eerlijke feiten. Mobiele journalistiek biedt kansen. Als oud-NOS-journalisten weten wij hoe belangrijk het echte verhaal is. Daarom leren wij mensen de journalistieke methode in onze trainingen.

Mobiele journalistiek biedt kansen

En dat is goed nieuws, want in het ‘gevecht om de waarheid’ groeit de behoefte aan eerlijke feiten. Als oud-NOS-journalisten leren wij jou de journalistieke methode in onze trainingen. Zo kun jij als expert kennis delen uit jouw vakgebied.

Wel filmen, niet zelf monteren?

En klinkt je dat allemaal veel te ingewikkeld? Wil je wel zelf filmen met iPhone, maar niet zelf je video smartphone editen Of wil je liever je hele authentieke bedrijfsvideo laten maken of een zakelijk vlogger inhuren? Dan bieden wij de mogelijkheid voor flexibele oplossingen en kun je het filmen en/of de editing uitbesteden.

Interesse? Neem contact met ons op

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol