Vijf trends Zakelijk Vloggen

Waarom is Zakelijk Vloggen een trend in de videomarketing? Waarom starten steeds meer bedrijven met eigen medewerkers die vloggen? En wat heeft deze corporate video trend te maken met de groeiende vraag naar micro influencers? En waarom hoor je nu overal dat het authentiek moet zijn? Hier lees je de vijf belangrijkste trends in videomarketing en zakelijk vloggen.

Zakelijk Vloggen is zo populair omdat we echte mensen willen zien. Mensen uit je organisatie die er gewoon uit zien, die je kent en waarmee we ons kunnen identificeren. Mooi zijn is geen vereiste, een vriendelijke uitstraling en deskundigheid wel. Je eigen vloggers zijn mensen met vakkennis, specifieke kennis of een expertise. Zij worden vertrouwd, omdat ze verstand van zaken hebben.

5 belangrijke vlogtrends

  • Vertrouwenscrisis heeft bodem bereikt
  • We willen echte mensen zien
  • Micro-influencers zijn betrouwbaarder
  • Van tekst naar beeldcultuur
  • Techniek maakt vloggen toegankelijk

1 – Vertrouwenscrisis heeft bodem bereikt

En dat is dé reden waarom zakelijk vloggen zo populair is: in deze tijden van fake news worden overheden en instituten elk jaar meer gewantrouwd. Volgens De prestigieuze Edelman Trust Barometer 2021 biedt slecht en goed nieuws.

Het vertrouwen in onze leiders en traditionele media was nog nooit zo laag als nu, maar de bodem is bereikt. Het goede nieuws volgens de barometer: dit biedt bedrijven de kans in dit gat te springen en kwalitatief hoogwaardige informatie te leveren. Bij Zakelijk in Beeld geloven we dat je dit maar op één manier kan bereiken: met de journalistieke methode. Wat je zegt moet kloppen. En als iemand die je kent het zegt, geeft dat vertrouwen. En precies daarom is Zakelijk Vloggen zo in opkomst.

2 – We willen echte mensen zien

Iedereen is dichtbij, waarom zijn bedrijven dan zo ver weg? Inmiddels zijn we gewend geraakt aan directe communicatie met de smartphone, maar grote organisaties en corporates staan op grote afstand van het publiek. BBC tech-specialist David McClelland legt uit hoe authenticiteit en de smartphone een vliegwiel zijn geworden voor zakelijk vloggen in de corporate communicatie.

Met je eigen verhaal laat je zien wie je bent en bouw je een band op met je kijker. Het goede nieuws: dat hoeft er echt niet perfect uit te zien. Authenticiteit is veel bepalender voor je geloofwaardigheid. En authentiek presenteren kun je gewoon leren.

Om echte verhalen te vertellen werkt de journalistieke methode beter dan een commercieel verhaal waarin je vertelt hoe goed je bent. Het gaat om storytelling, vertellen vanuit het perspectief van je klant. Welk probleem kun jij voor hem of haar oplossen? 

3 – Micro-influencers zijn betrouwbaarder

Er is veel buzz rond influencer-marketing: hoe meer volgers, hoe aantrekkelijker voor je bedrijf om die influencer in te huren. ‘Het moet wel een match zijn’ hoor je dan: bedrijf en influencer moeten bij elkaar passen. Als het klopt, werkt het. Maar meestal is overduidelijk dat de influencer is betaald om jouw merk te promoten. De jonge generatie Z heeft dat feilloos door. Reclame maken, terwijl je niet echt een emotionele band hebt met het bedrijf is fake. En fake is nep en nep is uit. 

Mooi voorbeeld is Elke Weijkamp, zij is gedragswetenschapper en nu ook de zakelijk vlogger van Hoffman Security. Zij zetten video in, zodat ze in beeld blijven bij de klant.

Je kunt je eigen medewerker zien als micro-influencers die weliswaar minder volgers hebben, maar de volgers die ze hebben zijn voor jouw organisatie veel relevanter. Het zijn namelijk je klanten, doelgroep of community.

En mocht je nou zelf niemand hebben die het leuk vindt om te vloggen? Dan hebben wij journalistieke Zakelijk Vloggers voor je die mensen uit je bedrijf interviewen of coachen op locatie.

4 – Van tekst naar beeldcultuur

In onze huidige beeldcultuur lezen we steeds minder tekst. De behoefte om te kijken en luisteren groeit. Dat onze samenleving steeds visueler wordt, heeft gevolgen voor de communicatie binnen organisaties. Steeds vaker horen we van communicatie-professionals dat hun interne memo’s niet meer aan komen, nieuwsbrieven ongeopend blijven, of de views van hun blog terug lopen. 

Daarom wordt video steeds vaker ingezet als oplossing. Dat kan heel simpel door:

  • de manager die zijn team toespreekt in een whatsapp-video
  • de communicatie-afdeling die video’s wil gaan plaatsen bij hun blog 
  • de gemeente die laaggeletterden wil bereiken met beeld

Zo start de gemeente Den Haag met Zakelijk Vloggen om kwetsbare groepen beter te bereiken, want met stapels papier lukt het niet meer. Video inzetten om laaggeletterden te bereiken is sterk in opkomst.

5 – Techniek maakt Zakelijk Vloggen toegankelijk

Waarom? Omdat het kan! Dankzij de smartphone is het veel makkelijker geworden om je eigen video te maken. Met je smartphone kun je filmen, bewerken en publiceren. Dat doen we dus ook massaal, maar toch vinden veel communicatieprofessionals de kwaliteit van die video’s te laag om zakelijk in te zetten. Dat verandert snel. 

Grote organisaties als Capgemini die gewend zijn cameraploegen in te zetten, zien steeds meer voordelen van de smartphone-video. 

Belangrijk argument voor Capgemini is de snelheid waarmee je smartphone-video online kan staan. 

Hoe kun je starten met zakelijk vloggen?

Met deze vlogtips kun je makkelijker zelf starten met vloggen. Wil je het echt goed onder de knie krijgen dan kom je gewoon in onze trainingen en leren we je in een dag waarover je kan vloggen, hoe je een vlog filmt en monteert.  Eerst zelf proberen? Ga dan naar ons:

Vragen? Neem contact met ons op

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol