Waarom is Zakelijk Vloggen een trend?

De belangrijkste reden is de groeiende behoefte aan authenticiteit. Echte mensen willen we zien. Maar waarom is dat zo? En waarom juist nu? Dat heeft te maken met de behoefte van het publiek aan betrouwbare informatie. Daarnaast zijn we gewend geraakt aan directe communicatie met de smartphone. Iedereen is dichtbij, waarom zijn bedrijven dan zo ver weg? BBC tech-specialist David McClelland legt uit hoe authenticiteit en de smartphone een vliegwiel zijn geworden voor zakelijk vloggen in de corporate communicatie.

Vlogtrends:

1 – We willen echte mensen zien

Met je eigen verhaal laat je zien wie je bent en bouw je een band op met je kijker. Het goede nieuws: dat hoeft er echt niet perfect uit te zien. Authenticiteit is veel bepalender voor je geloofwaardigheid. En authentiek presenteren kun je gewoon leren.

Om echte verhalen te vertellen werkt de journalistieke methode beter dan een commercieel verhaal waarin je vertelt hoe goed je bent. Het gaat om storytelling, vertellen vanuit het perspectief van je klant. Welk probleem kun jij voor hem of haar oplossen? 

2 – Micro-influencers zijn betrouwbaarder

Er is veel buzz rond influencer-marketing: hoe meer volgers, hoe aantrekkelijker voor je bedrijf om die influencer in te huren. ‘Het moet wel een match zijn’ hoor je dan: bedrijf en influencer moeten bij elkaar passen. Als het klopt, werkt het. Maar meestal is overduidelijk dat de influencer is betaald om jouw merk te promoten. De jonge generatie Z heeft dat feilloos door. Reclame maken, terwijl je niet echt een emotionele band hebt met het bedrijf is fake. En fake is nep en nep is uit. 

Mooi voorbeeld is Elke Weijkamp, zij is gedragswetenschapper en nu ook de zakelijk vlogger van Hoffman Security. Zij zetten video in, zodat ze in beeld blijven bij de klant.

Je kunt je eigen medewerker zien als micro-influencers die weliswaar minder volgers hebben, maar de volgers die ze hebben zijn voor jouw organisatie veel relevanter. Het zijn namelijk je klanten, doelgroep of community.

En mocht je nou zelf niemand hebben die het leuk vindt om te vloggen? Dan hebben wij journalistieke Zakelijk Vloggers voor je die mensen uit je bedrijf interviewen of coachen op locatie.

3 – Video versterkt je online zichtbaarheid

Video is enorm belangrijk voor je online zichtbaarheid. YouTube is van Google en dus komt video altijd hoog in de resultaten als er op jouw branche wordt gezocht. Wil je dus hoog in de zoekresultaten verschijnen dan is video onmisbaar, want in deze tijd klikken mensen sneller op een video dan op tekst. 

Tijdens de coronaperiode bleek nog eens extra hoe belangrijk het is met video online zichtbaar te zijn. Video is coronoproof en dus nam de groei enorm toe. 

Op de landelijke televisie liet het prachtige programma Frontberichten zien wat je met de smartphone kan bereiken, wat met een cameraploeg nooit lukt: een kijkje achter de schermen van gesloten afdelingen als IC’s en in verzorgingshuizen. 

4 – Van tekst naar beeldcultuur

In onze huidige beeldcultuur lezen we steeds minder tekst. De behoefte om te kijken en luisteren groeit. Dat onze samenleving steeds visueler wordt, heeft gevolgen voor de communicatie binnen organisaties. Steeds vaker horen we van communicatie-professionals dat hun interne memo’s niet meer aan komen, nieuwsbrieven ongeopend blijven, of de views van hun blog terug lopen. 

Daarom wordt video steeds vaker ingezet als oplossing. Dat kan heel simpel door:

  • de manager die zijn team toespreekt in een whatsapp-video
  • de communicatie-afdeling die video’s wil gaan plaatsen bij hun blog 
  • de gemeente die laaggeletterden wil bereiken met beeld

Zo start de gemeente Den Haag met Zakelijk Vloggen om kwetsbare groepen beter te bereiken, want met stapels papier lukt het niet meer. Video inzetten om laaggeletterden te bereiken is sterk in opkomst.

5 – Techniek maakt Zakelijk Vloggen toegankelijk

Waarom? Omdat het kan! Dankzij de smartphone is het veel makkelijker geworden om je eigen video te maken. Met je smartphone kun je filmen, bewerken en publiceren. Dat doen we dus ook massaal, maar toch vinden veel communicatieprofessionals de kwaliteit van die video’s te laag om zakelijk in te zetten. Dat verandert snel. 

Grote organisaties als Capgemini die gewend zijn cameraploegen in te zetten, zien steeds meer voordelen van de smartphone-video. 

Belangrijk argument voor Capgemini is de snelheid waarmee je smartphone-video online kan staan. 

Hoe kun je starten met zakelijk vloggen?

Met deze vlogtips kun je makkelijker zelf starten met vloggen. Wil je het echt goed onder de knie krijgen dan kom je gewoon in onze trainingen en leren we je in een dag waarover je kan vloggen, hoe je een vlog filmt en monteert.  

Smartphone of cameraploeg?

Onze voorkeur gaat naar… de combinatie! De behoefte aan video is op dit moment zo groot dat je budget met alleen maar professionele ploegen zo op is. Smartphone-video moet je zien als een belangrijke oplossing voor de groeiende behoefte aan verschillende soorten videocontent in de videomarketing. De mix is het beste: professionals huur je in voor het ingewikkelde werk dat er echt strak uit moet zien, terwijl je zelf de basic snelle social video’s filmt, monteert en publiceert.

Vragen? Neem contact met ons op

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol